8. Transparante en toegankelijke dienstverlening
We werken continu aan verbeteringen in onze dienstverlening en communicatie
In beleid wordt vastgelegd dat er onderlinge bereikbaarheidsafspraken worden gemaakt en interne bereikbaarheidsinformatie up-to-date wordt gehouden. We sluiten aan bij landelijke ontwikkelingen voor een overheidsbrede loketfunctie (digitale inclusie). De website wordt heringericht op basis van de behoeften van inwoners, met duidelijke informatie en aanmoediging tot zelfredzaamheid. Efficiëntie en effectiviteit staan centraal bij de inrichting van het gemeentehuis (toegankelijkheid), inclusief een aantrekkelijke omgeving. Er wordt gestreefd naar uniforme dienstverlening in alle kernen, met begrijpelijke taal en waar mogelijk standaardbrieven.
De dienstverlening en onze manier van werken gaan steeds meer digitaal
Het is belangrijk dat gemeenten hun dienstverlening blijven verbeteren, vooral nu steeds meer zaken digitaal worden geregeld. Het is een behoorlijke opgave om bij te blijven op alle ontwikkelingen van de informatievoorziening en de informatiebeveiliging. Het is ook essentieel dat de overheid beslissingen baseert op betrouwbare gegevens en transparant is naar burgers toe. Dit draagt bij aan het vertrouwen in de overheid.
Om voorbereid te zijn op de (digitale) toekomst moeten we investeren in software en personeel om de veranderingen in informatiehuishouding, informatiebeveiliging en algoritmen blijvend te beheren (nieuwe wet- & regelgeving). En moeten we beleid ontwikkelen voor het gebruik van AI en taalmodellen. We denken na over een nieuw werkgebied (data management) waarbinnen we zorgen dat nieuwe data de juiste kwaliteit meekrijgt, dat de kwaliteit van bestaande data wordt verbeterd en dat hoge kwaliteit data wordt gebruikt voor data analyse.
We houden rekening met investeringen om de rekenkracht van onze infrastructuur toereikend te houden. En op termijn zullen hogere beheerkosten gaan ontstaan die samenhangen met het beheer van een hybride landschap. De komende jaren zal geleidelijk invulling worden geven aan de genoemde ontwikkelingen met (project)voorstellen waaraan dan een concrete budgetvraag wordt gekoppeld.
Het is belangrijk om een cultuur te creëren waarin medewerkers hun digitale vaardigheden kunnen verbeteren. Het beleid omvat een HR-strategie gericht op het aantrekken en behouden van personeel (aantrekkelijke werkgever), waarbij actieve training cruciaal is voor zowel medewerkers als managers.