Programma's

5. Bereikbaar en verkeersveilig

5. Bereikbaar en verkeersveilig

Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) wordt geactualiseerd

Als het gaat om mobiliteit draait alles om balans: te veel verkeer belemmert de levenskwaliteit van inwoners, maar zonder verkeersstromen is er geen verbinding. Goede en veilige infrastructuur is de sleutel tot een vlotte interactie tussen verkeersdeelnemers. De algemene trends in het verkeer op de Nederlandse wegen laten een duidelijke toename van verkeersintensiteiten zien. Het autobezit en met name het vrachtverkeer in onze gemeente zal fors blijven toenemen. Ook de filezwaarte blijft stijgen door een combinatie van factoren zoals bevolkingsgroei, toename van het aantal voertuigen en brugopeningen. Daarnaast zal Zwartewaterland de komende jaren te maken krijgen met ingrijpende wegwerkzaamheden en vervanging/renovaties van bruggen. 
We werken aan een duidelijke weginrichting gebaseerd op landelijke richtlijnen en passende ontwerpen, heldere verkeersbesluiten en correcte bebording. Op beleidsgebied staat in 2026 een actualisatie van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) gepland. Dit plan maakt als ‘bouwsteen Mobiliteit’ onderdeel uit van de hernieuwde omgevingsvisie. 

Verkeersveiligheid en educatie staan centraal

De afgelopen jaren is verkeersveiligheid steeds meer centraal komen te staan in verkeersbeleid, aangejaagd door het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV-2030) vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er zal in 2026 daarom aandacht zijn voor veilige schoolomgevingen door de inrichting van zogeheten ‘schoolzones’. Educatieprogramma’s voor scholieren zoals Streetwise, Veilig Omgaan met Landbouwverkeer, VVN verkeersexamenzullen we blijven aanbieden. Zo werken we aan het verkeersbewustzijn van jongere inwoners. Voor oudere verkeersdeelnemers is het landelijk programma ‘Doortrappen’ ingevoerd en hier zijn we bij aangesloten. In 2026 zullen we weer activiteiten organiseren in dit kader, zodat de ouderen langer veilig mobiel blijven. Denk hierbij aan (driewiel)fietstrainingen en voorlichtingsbijeenkomsten over veilig op- en afstappen van e-bikes. 

We vernieuwen de programmering van verkeersprojecten

Door eerdere Rijkssubsidies (1e en 2e tranche SPV) hebben we kostbare verkeersprojecten kunnen realiseren de afgelopen jaren. Deze zijn inmiddels afgerond en daarom werken we aan een herijking van de programmering van verkeersprojecten. Het nieuwe programma realiseren we zo mogelijk binnen de voor verkeer beschikbare budgetten.
Concrete verkeersprojecten voor 2026 zijn de realisatie van een veilig kruispuntplateau van de Stadsweg met de Zwartsluizerweg, de herinrichting van de Nieuweweg in Zwartsluis met een hoogwaardig fietspad en profiel fietsstraat. Data-analyse toont aan dat deze locaties een verhoogd risicoprofiel hebben ten aanzien van verkeersveiligheid. We werken aan de opwaardering van de Havendijk tot volwaardige parkeer- en mobiliteitshub, zodat alle kernen parkeerplaatsen aan de rand van de centra hebben zoals het beleidsdoel is. Een snelle doorfietsroute langs de N759 van Genemuiden naar Hasselt is een fietsproject van grote regionale waarde waar gefaseerd aan wordt doorgewerkt. 

We werken samen met betrokken partijen

Op het gebied van openbaar vervoer is de provincie Overijssel verantwoordelijk als concessieverlener. Als gemeente blijven we scherp op de ontwikkelingen op dit gebied en stellen we de vervoersplannen van exploitant EBS vast. Het provinciale Kernnet Fiets wordt in 2026 voorzien van een update door gemeentelijke input. Op het gebied van laadinfrastructuur en duurzame mobiliteit zijn wij aangehaakt via Gelders-Overijsselse Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (GO-RAL). Ook de provincie Overijssel ondersteunt duurzame initiatieven zoals fietsstimulering.  
Door mobiliteitsopgaves in de regio met in het bijzonder de verstedelijkingstrategie Regio Zwolle is samenwerking met buurgemeenten en andere overheden (provincie, waterschappen) een absolute vereiste. Wij zijn aangesloten bij alle bestaande overlegorganen op het gebied van mobiliteit in de regio. 

Handhaving is noodzakelijk

Een essentieel element in verkeersbeleid waar we als gemeente zeer beperkt invloed op hebben is verkeersgedrag. In de dagelijkse praktijk is er brede roep om meer handhaving op snelheids- en vooral op parkeerovertredingen. Foutparkeren is een probleem dat hoofdzakelijk zit in gedrag, want recent parkeeronderzoek toont aan dat we voldoende parkeergelegenheid hebben binnen acceptabele loopafstand. Door de geringe handhavingscapaciteit en het brede takenpakket van de boa, kunnen wij niet leveren wat van ons wordt verwacht door onze inwoners. Intensievere en structurele handhaving is daarom nodig om tegemoet te komen aan de wensen uit de samenleving. 

Deze pagina is gebouwd op 05/26/2025 15:34:28 met de export van 05/26/2025 15:28:51